İstanbul’da Özel Kültür Politikası ve Kentsel Alan
İstanbul Kültür Mirası ve Kültür Envanteri çerçevesinde kaleme alınmış olan bu kitap özel kişilerin ve/ya da ailelerin giriştiği sanat kolleksiyonları ve müze kurma girişimleri ele alınyor. Türk özel müze kurucuları ile galericilik, kolleksiyonculuk, sanat hamiliği konularında öncülük etmiş olan İstanbul sanat dünyasının önde gelen aktörlerinin söyleşilerle tanıtıldığı kitap kollektif bir emeğin ürünü.
GİRİŞ
TARİHSEL YAKLAŞIM
Andrew Carnegie / self made man
Rockefeller
MEKÂNSAL KENTSEL YAKLAŞIM
Modeli Oluşturanlar: “İşadamı/Koleksiyoncu/Bağışçı/
Müzekurucusu” Prototipi
Öncü Koçlar mıydı?
• Özalp Birol Pera Müzesi’ni Anlatıyor...
Sanata İlgilerini Profesyonellere
Teslim Etmeyi Başaranlar: Sabancılar
• Örnek Bir Koleksiyoncu/Galerist İlişkisi: Sakıp Sabancı / Rafi Portakal
Rafi Portakal Anlatıyor
• Nazan Ölçer, Sabancı Müzesi’ni Anlatıyor...
Eğitim Etabını, Yani Filantropiyi Atlayıp
Başından Beri Yalnızca Sanata Yönelenler: Eczacıbaşılar
• İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV
Farklı Bir Güzergâh: Oğuz Özerden,
İstanbul Bilgi Üniversitesi ve santralistanbul
• Aydın Uğur, İstanbul Bilgi Üniversitesi’ni Anlatıyor
• Serhan Ada, santralistanbul’u Anlatıyor
Galeriler
“Galerist” Çizgisinin Öncüleri
Antikacılıktan Galericiliğe: Portakal Şeceresi
Rafi Portakal
Rabia Çapa: Galeristliğin
Normlarını Belirleyenlerden
Rabia Çapa
Yeni Nesil Koleksiyoncular
Hayatın Anlamı Olarak Koleksiyonculuk
ya da Sema Çağa
Sema Çağa
Bir Sosyalleşme Yolu Olarak Koleksiyonculuk
Ahmet Merey
Casa Dell’Arte CEO’su Moiz Zilberman ile Söyleşi
Kendini İfade Etme Biçimi Olarak Koleksiyonculuk
Faruk Eczacıbaşı
Genç Sanatçılara Yönelik Mesenliğin İcadı
Mete Bora
Hatırlanması Gerekenler
• Ayten Güvenkaya, “Mavi Senfoni’yi Rekora 4 Ünlü İşadamının
Kapışması Taşıdı
Nora Şeni
2008’den beri İstanbul’da Fransız Anadolu Araştırmaları Enstitüsü’nü yönetmekte olan Nora Şeni İstanbul’da dogdu, liseyi Notre Dame de Sion’da bitirdi. Fransa’da iktisat okudu. Doktora tezi, Emperyalist Sistemde Kontrol Sanayii başlığıyla yayımlandı. Doktoradan hemen sonra Paris VIII Üniversitesi Şehircilik Bölümü’nde öğretim üyeliği yaptı. Tarih, kent tarihi ve antropolojisi konularında çalışan Şeni’nin Marie ve Marie – Konstantiniye’de Bir Mevsim 1856-1858, Camondolar-Bir Hanedanın Çöküşü [Sophie le Tarnec ile], Seni Unutursam İstanbul… ve Oryantalizm ve Hayırseverliğin İttifakı gibi Fransızcadan tercüme edilmiş kitapları, çok sayıda makalesi vardır. Bunların yanısıra Nora Şeni belgesel film yapımcılığını da sürdürmektedir.