Öncü Tiyatro ve Dijital Çağda Gösterim
Prof. Ayşın Candan’ın bu eseri, çağdaş sahne serüveninin bütünsel bir görünümünü yansıtırken, oyun sanatının yüzyıl içindeki örneklerini kronolojik bir sıralama yerine anlatmak yerine belli başlı sıçrama basamaklarına odaklanıyor. Candan, böylesi bir yaklaşımın tarihsel akışta bir kopukluk yaratmayacağını, tersine farklılık ve çeşitliliği yansıtan bir bütünlük oluşturacağını öne sürüyor. Candan’a göre, geride bıraktığımız 20. yüzyılın kendine özgü çalkantılı, kopuk ve sıçramalarla dolu toplumsal tablosunu algılayabilmemiz ancak böyle bir anlatımla mümkün olacaktır. Kitapta “Yönetmenin Ortaya Çıkışı”, “Politik Tiyatro”, “Törensel Tiyatro”, “Dans Tiyatrosu” gibi başlıklar altında 20. yüzyılın belli başlı oyun sanatı olgularının izlerini sürerken; Stanislaviski, Artaud, Brecht ve Grotowski gibi öncülerin yarattıkları büyük akımların birbirleriyle olan bağlantılarını da kavrayabileceksiniz. Yazarın kitabın ikinci baskısına eklediği “Dijital Çağın Tiyatrosu” adlı bölüm ise, dijital kültür, performatif dönüşüm, beden ve bedensel okuryazarlık, yeni uzam anlayışı, sahnenin arayüz olarak anlamı gibi konulara değinerek, postmodern ve dijital teknolojinin tiyatroya getirdiklerini ele alıyor. Eser, Craig, Reinhardt, Stanislaviski, Meyerhold, Piscator, Brecht, Artaud, Grotowski, Brook, Bausch ve Wilson, daha sonra da Castorf, Castellucci, Haug, Wetzel ve Kaegi gibi sanatçılar çerçevesinde 20. ve 21. yüzyıl başı tiyatrosunda yer alan akımları ve temel kavramları inceliyor ve bütünlüklü ve kapsamlı bakış açısıyla temel bir başvuru kitabı olma özelliği taşıyor.
BİRİNCİ BÖLÜM Çağdaş Sahnenin Temeli Atılıyor
Yanılsama
Richard Wagner ve Müziği
Ortak Sanat Yapıtı
Wagner’in Sahnede Başlattığı Yenilikler
Adolphe Appia
Appia’nın Emile Jacques Dalcroze ile İşbirliği
Appia’nın Sahne Kuramında Oyuncunun Yeri
Appia’nın Sahne Yapıtları
Appia ve Yanılsama
Edward Gordon Craig
Dido ile Aeneas’ta Craig’in Estetik İlkeleri
Oyunculuk Üzerine Çarpıcı Görüşler
Moskova Sanat Tiyatrosu’nda Hamlet
Craig ile Appia
İKİNCİ BÖLÜM Yönetmenin Ortaya Çıkışı
Yönetmen Neden Gerekti?
Konstantin Stanislavski (1863-1938)
Stanislavski’nin Oyunculuk Yöntemi
Yönetmen Olarak Stanislavski
Vaktangov, Tairov ve Rus Formalizmi
Vsevolod Emilyeviç Meyerhold (1874-1940) 35
Ekim Devrimi ve Yeni Seyirci
Meyerhold’un Sahneleme Yönteminin Dayanak Noktaları
Hedda Gabler’den Müfettiş’e
Max Reinhardt
Otto Brahm ve Deutsches Theater
Reinhardt’ın Oyun Dizisi
Max Reinhardt’ın Yönetmen Kişiliği
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Tarihsel Öncü Akımlar
Fütürizm
Fütürist Akşam Gösterileri: Seyirciyi Kışkırtmak
Fütürist Müzik
Fütürist Sahne Tasarımı
Bireşim (Sentez) Tiyatrosu ve Eşzamanlılık
Rus Fütürizmi
Fütürist Akımın Toplumsal Bağlamı
Dışavurumculuk
Dışavurumculuğun Öncüleri
Leopold Jessner ve Dışavurumcu Sahne
Dışavurumculuğun Ulusal Niteliği
Dada
Kabare Tiyatrosu
Dadacılığın Doğuşu
Gerçeküstücülük
Cocteau ve Apollinaire
Sürrealistler Örgütleniyor
Son Dönem Gerçeküstücü Gösterimler
Bauhaus
Bauhaus’un Tarihsel Etkinliği
Bauhaus Sahnesi
Oskar Schlemmer’in Uzam Deneyleri
Bauhaus Sahne Mimarisi
Tarihsel Avantgarde Akımlar Üzerine Son Söz
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Politik Tiyatro
Birinci Dünya Savaşı ve Almanya’da Siyasal Çalkantı
Politik Tiyatronun Temel Biçimleri
Erwin Piscator
Politik Tiyatronun Yükselişi
“Volksbühne” Dönemi
Piscator Sahnesi
Sürgün ve Son Yıllar
Piscator ve Çağdaşları
Bertolt Brecht
Brecht’in Başlangıç Yılları ve Tiyatro Düşüncesinin Evrimi
Brecht Kendi Oyunlarını Yönetiyor
Brecht Dünya Çapında Üne Kavuşuyor: Üç Kuruşluk Opera
Öğretici Oyunlar (Lehrstücke)
Sürgün
Politik Tiyatronun Sürekliliği Üzerine
Brecht’in Sahne Kuramının Gelişimi
Brecht’çi Katharsis
Brecht ve Seyircisi
Yabancılaştırma Etkisi ve Gestus
Diyalektik Tiyatro
BEŞİNCİ BÖLÜM Törensel Tiyatro: Coşku Tiyatrosu
Antonin Artaud ve Zulüm Tiyatrosu
Artaud’nun Yaşamı
Les Cenci
Artaud’nun Tiyatrosu
Artaud’nun Düşünceleri Yeniden Yaşam Buluyor: The Living Theatre
Zulüm Tiyatrosu Atölye Çalışmaları: Brook-Marowitz
Grotowski
Yoksul Tiyatro Kavramı
Oyun Alanı Düzenlemesi
Apocalypsis cum Figuris
Oyuncunun Ses ve Beden Eğitiminin Geliştirilmesi
ALTINCI BÖLÜM Yüzyıl Sonunun Arayışları
Öteki Tiyatro ve Deneysel Çalışmalar
İçerik Arayışları: Grotowski’nin Tiyatro Sonrası Dönemi
Eugenio Barba ve Tiyatro Antropolojisi
Kültürlerarası Yolda Evrensel Tiyatro: Peter Brook’un Mahabharata’sı
YEDİNCİ BÖLÜM Biçimsel Arayışlar
Performans Sanatı
Başlangıç Öyküsü
1970 Sonrası Gösterim
Gösterim Sanatı Kılık Değiştiriyor
Dans Tiyatrosu
Dansın Öncüleri
Pina Bausch (1940-2009)
Dans Tiyatrosunun Anlatım Özellikleri
Pina Bausch’un Oyun Dağarı
Sunuş
Yeni Biçimselcilik ve Robert Wilson
Deafman Glance (Sağır Adamın Bakışı)
Wilson’un 1980 Sonrası Etkinlikleri
Wilson’un Yapıtında Postmodern Özellikler
SEKİZİNCİ BÖLÜM Dijital Çağda Gösterim
Dijital Kültür Nedir?
Performatif Dönüşüm
Beden ve Bedensel Okuryazarlık
Zaman ve Mekân
Yeni Uzam Anlayışı
Arayüz Olarak Sahne
Dijital Uygulamalar
Rimini Protokoll
Gob Squad
Berlin Volksbühne ve Frank Castorf
La Societas Rafaella Sanzio; Romeo Castellucci
DOKUZUNCU BÖLÜM Sonuç
Öncü Tiyatro Yüzyıl Sahnesini Belirliyor
Tiyatroda Postmodern ve Dijital Teknolojinin Getirdikleri
Kaynakça
Dizin
Ayşın Candan
Viyana Üniversitesi’nde tiyatro bilimi okuyan Prof. Dr. Ayşın Candan, 1972 ile 1974 arasında ABD’de New York Eyalet Üniversitesi Binghamon’da reji dalında yüksek lisans eğitimi gördü. Ardından bu kurumda bulunan Max Reinhardt Arşivi’nde asistan olarak çalıştı ve 1979’da Viyana Üniversitesi’nde tiyatro bilimi konusundaki doktora öğrenimini tamamlayarak yurda döndü.
Muhsin Ertuğrul’un İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nda, genel sanat yönetmenliği yaptığı son dönemde dört yıl dramaturg olarak çalışan ve reji asistanlığı ile yönetmenlik yapan Prof. Dr. Ayşın Candan, 1981-97 arasında Mimar Sinan Üniversitesi Sahne ve Görüntü Bölmü’nde öğretim üyeliğini sürdürdü. Bunun yanı sıra Anadolu ve İstanbul Üniversitesi Devler Konservatuvarlarında, Marmara ve Boğaziçi Üniversitelerinde “Tiyatro Tarihi”, “Dramaturgi” ve “Türk Tiyatrosu” dersleri verildi. 1990’da New York’ta Fullbright, 1993’te Berlin’de Goethe Enstitüsü burslarıyla çağdaş tiyatro araştırmaları yürüttü. 1997’de Viyana Üniversitesi’nde konuk öğretim üyesi olarak ders veren Candan, 1996’dan bu yana Uluslararası Tiyatro Antropolijisi Okulu (İSTA) oturumlarına katılmakta, Yeditepe Üniversitesi ile İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde öğretim üyeliği yapmaktadır.