Bilme İstenci Üzerine Dersler: Collége de France Dersleri (1970-1971)
İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, Michel Foucault’nun 1970-1984 arasInda Collège de France’ta verdiği ve düşünürün birçok farklı dönemde ceza kurumları, psikiyatri, liberalizm veya öznenin kuruluşu gibi konuları ve bunlara ilişkin tahlillerini içeren derslerini yayınlıyor. Foucault’nun derslerdeki ses kayıtlarından hareketle düzenlenen bu kitapların yayınına Fransa’da 2004’te başlandı. Bu kitaplar, yazarın diğer eserlerinde ve değişik söyleşilerinde yer almayan yorumlarını da içeriyor._x000D_
_x000D_
Michel Foucault, delilik, cinsellik, suç gibi konuları işlediği kitaplarında, genellikle doğal ve tarihdışı bir kategori olarak ele alınan “insan”ın, aksine, tarihsel olarak inşa edilmiş olduğunu göstermeyi amaçlıyordu. Bilme İstenci Üzerine Dersler’de Foucault, bu inşa sürecinin Antik Yunan’daki temellerine, bilgi ve hakikat sorununa yöneliyor. Aristoteles’ten günümüze Batı düşüncesinin tartışılmaz önkabullerinden biri, insanın doğası gereği bilgiyi arzuladığıdır. Buna göre, insandaki bu doğal arzu ve beraberindeki yetiler sayesinde, bilgi anlayışımızın merkezinde yer alan mevcut doğru-yanlış sistemi oluşmuş, bilgiyle hakikat arasında özsel bir ilişki tesis edilmiştir. Michel Foucault, Collège de France’ta verdiği bu ilk derslerde, bu önkabulleri geniş çaplı bir sorgulamaya tabi tutuyor ve bilgiye yönelik arzumuzun hiç de doğal, evrensel ve tarihdışı olmadığını ispat etmeye girişiyor. Felsefeden tragedyaya, yargılama usullerinden para sistemine uzanan kapsamlı bir analizle, Nietzsche’nin “bilme istenci” dediği şeyin hangi tarihsel koşullarda ve hangi mücadeleler bağlamında inşa edildiğini anlatmayı amaçlıyor. Bilme İstenci Üzerine Dersler, orijinal dili olan Fransızcadan sonra başka bir dilde, ilk kez Türkçe olarak yayınlanıyor.
Önsöz: Foucault ve Bilme Olayları
Kerem Eksen
Çeviri Üzerine Notlar
Kerem Eksen - Ferhat Taylan
Sunuş
Françoıs Ewald - Alessandro Fontana
1970-71 Döneminin Dersi
9 Aralık 1970 Tarihli Ders
Bilme temasının hakikat temasına doğru yer değiştirmesi. Felsefe
tarihinde bilme arzusunun Aristoteles’ten itibaren görünmez hale
gelişi. Nietzsche bu dışsallığı yeniden tesis ediyor. – Metafizik’in A
kitabının içeriden ve dışarıdan okunması. Aristotelesçi bilme teorisi,
Yunan tragedyasının ihlalci bilme anlayışını, sofistik bilgi anlayışını ve
Platoncu hatırlamayı dışlar. – Aristotelesçi merak anlayışı ve güç
istenci: iki ayrı bilme morfolojisi.
16 Aralık 1970 Tarihli Ders
Bilgi ile hakikatin birbirini içermeyişinin analizine doğru. –
Aristoteles’te hakikate verilen öncelik içerisinde arzu, hakikat ve
bilginin oluşturduğu teorik yapı. Spinoza, Kant ve Nietzsche bu
sistematikliği sarsmanın yollarını arıyorlar. – Königsberg’in “ihtiyar
Çinli”sini aşmak, ancak Spinoza’yı da öldürmek. – Nietzsche hakikat
ile bilginin karşılıklı aidiyetini ortadan kaldırıyor.
6 Ocak 1971 Tarihli Ders
Sofistler: Belirişleri ve dışlanmaları. – Aristoteles’e göre ve hakikatle
olan ilişkisi bağlamında felsefe tarihi. Felsefi söylem şiirsel söylemle
aynı statüde olamaz. – Felsefenin tarihsel varoluş kipinin yüzyıllar
boyunca Aristoteles tarafından düğümlendiği haliyle kalması. –
Felsefenin varoluşunun Sofistlerin dışlanması yoluyla mümkün
olması. – Karakter olarak Sofist. Teknik olarak sofizm. – Sofistik
sözcüklerin maddiliğini manipüle eder. – Sofistlerin dışlanmasında
Platon’un ve Aristoteles’in üstlendiği farklı roller.
13 Ocak 1971 Tarihli Ders
Sofizm ve doğru söylem. – Apofantik söylemin tarihi nasıl yapılabilir.
– Sofistik manipülasyona karşı mantıksal manipülasyon – Sözcenin
maddiliği, önermenin maddiliği. Roussel, Brisset, Wolfson, bugünün
sofistleri. – Platon Sofist karakterini dışlar, Aristoteles ise sofizm
tekniğini dışlar. – Sofizm ve söylemin konuşan özneyle ilişkisi.
27 Ocak 1971 Tarihli Ders
Yunan toplumundaki işlevlerini hakikatle ilintili olmalarından alan
söylemler. Adli söylemler, şiirsel söylemler. – Helenistik medeniyetin
eşiğinde yazılmış olan bir geç dönem metninin incelenmesi. – İlyada
ile karşılaşma: Adli sayılabilecek bir Homerosçu tartışma. Dört
karşılaşmadan oluşan bir sistem. – Yargıcın egemenliği ve yaban
egemenlik. – Bir Homerosçu yargılama, ya da meşhur “Akhilleus’un
kalkanı” sahnesi.
3 Şubat 1971 Tarihli Ders
Hesiodos. Homeros’ta ve adli söylemde hakikat sözlerinin
nitelenmesi. – Yunan’daki ordali töreni ve Hıristiyan engizisyonu. –
Mazoşizmde haz ve hakikat sınavı. – Hediye yiyicisi yargıç-kralların
dikazein’inin karşısında krinein’in ozanı Hesiodos. – Hesiodos’ta
Dikaion ve dikē. – Krinein’in Yunan hukuki alanına yayılışı ve
hakikatin doğrulanmasının yeni bir türü. – Drakon kanunu ve
tazminat – Dikaion ve dünyanın düzeni.
10 Şubat 1971 Tarihli Ders
Hakikat sözünün dikazein ve krinein’e göre dağıtımı. – Adil bir düzen
talebi olarak Hesiodosçu bir dikaion’un belirişi. – Adalet ve
adaletsizlik oyununda komşunun rolü. – Ordalik hakikatten hakikatbilgiye.
– Asur ve Hitit bilgilerinin katkısı. Bu bilgilerin Yunanistan’da
geçirdikleri dönüşüm.
17 Şubat 1971 Tarihli Ders
Hesiodosçu dikaion (devam). – Tiranlık ve para: Doğu’dan ödünç
alınan iki unsur. – Yunan dönüşümü: Hakikatin ordaliden bilmeye
doğru yer değiştirmesi; bilmenin iktidar alanından adalet alanına
doğru yer değiştirmesi. – İki düşsel figürün yeniden gündeme gelişi:
Aziz Antonius ve Faust. – 7. ve 6. yüzyıllarda tarımsal kriz ve siyasi
dönüşümler. – Hoplitler ve köylüler. Zanaatkârlık. – Homerosçu
hakikat-meydan okuma ve doğudaki bilme-iktidar birlikte hakikatbilmeye
dönüşüyor.
24 Şubat 1971 Tarihli Ders
Paranın kurumsallaşması. Para mı, paralar mı? – Yunan parasının üç
işlevi: İktidarın metatezi, simülakr, toplumsal ayar. – Dikaion kai
alēthes’in tesisi olarak para.
3 Mart 1971 Tarihli Ders
Nomos. Yazılı yasaların ve paranın (nomos ve nomisma) eş zamanlı
olarak kurumsallaşması. – Yazılı yasa ve sözceleyici tören (nomos ve
thesmos). – Nomos’un dört dayanağı. Korinthos parası ve Atina
nomos’u. Hesiodosçu eunomia ve Soloncu eunomia. – Ekonomi ve
siyaset. Site-devlet: Tamamen yeni bir kavram. Ekonomi ile siyaset
arasında kopukluk. – Simülakra, paraya, yasaya dönüş. Hiç kimse
tarafından dile getirilmeyen bir nomos nedir?
10 Mart 1971 Tarihli Ders
Arı olan ve arı olmayan: Bir geçiş ayini olarak Homerosçu yıkanma. –
7. ve 6. yüzyıllarda kirlenmenin statüsünün ters yüz oluşu. – Nomos,
para ve yeni dinsel pratikler. – Harcama sunusunun demokratik
ikamesi olarak yasaklama. – Ölümsüzlüğün demokratikleşmesi. –
Suçluluk ve bilme istenci.
17 Mart 1971 Tarihli Ders
Suç, arılık, hakikat: Yeni bir sorunsal. – Oidipus tragedyası. Görsel
tanıklığın ortaya çıkışı. – Nomos ve arılık. Arılık, bilme, iktidar. –
Sophokles’in Oidipus’u ile Freud’un Oidipus’u karşı karşıya. –
Bilge’nin konumunun gizlediği şey. – Söylemsel olay nedir? –
Nietzsche’nin sağladığı yarar.
Nietzsche Üzerine Ders
Bilginin kökeni değil tarihi vardır. Hakikat de icat edilmiştir, ancak
daha sonra. – Bilme ile hakikat arasındaki doğrudan ilişkiyi koparan
Nietzsche’nin münasebetsizliği. Özne-nesne: Bilginin temelleri değil
ürünleri. – Mühür, gösterge, sözcük, mantık: bilginin olayları değil
araçları. – İhlalin mekânında yayılan bir bilgi. Mühür, sözcük ve
isteme arasındaki oyun. Yalan olarak bilgi. – Ahlâki bir unsur olarak
hakikat. İstenç ile hakikati, özgürlüğü ya da şiddeti bir araya getiren
nedir? – Hakikat istencinin paradoksları. Hakikatin ontolojisi diye bir
şey yoktur. Doğru olmayan hakikatin [vérité non vrai] dağılımının
kategorileri olarak yanılsama, hata, yalan. – Aristoteles ve Nietzsche:
Bilme istencinin iki paradigması.
Dersin Özeti
Oidipus’un Bilmesi
Sophokles’in tragedyası Kral Oidipus’ta beş bilme birbirleriyle karşı karşıya
kalır ve birbirlerine uyumlu hale gelir. Bilmelerin karşılaşmasını, symbolon
mekanizması ya da yarılar yasası yönlendirir. – Burada 6. ve 5. yüzyıllarda
uygulanan adli soruşturma usulünün geleneksel kehanet usulünün
karşısına çıktığı görülür. – Bilgisiz Oidipus, tiranın bilgisinin taşıyıcısıdır:
Oidipus bilinçdışının alamet-i farikası mıdır, yoksa eski Doğulu âlim kral
figürü müdür? – Kral Oidipus ya da ihlalci iktidar-bilme.
Dersin Bağlamı
Daniel Defert
Dizin