Halk İçin Psikoterapi: İlerici Bir Psikanalize Doğru
Psikanaliz kendini psikoterapiden farklı olarak olarak tanımlama noktasına nasıl geldi? Irkçılık, homofobi, kadın düşmanlığı ve anti-semitizm, psikoterapi ve psikanalizin yaratılmasında nasıl bir araya geldiler? Psikanaliz psikoterapi midir? Psikanaliz bir “Yahudi bilimi” midir?_x000D_
Psikanalizin ilerici ve hümanist kökenlerinden esinlenen Lewis Aron ve Karen Starr, Freud’un psikanalizin “halk için psikoterapi” olması gerektiğine yönelik çağrısının peşinden gidiyorlar. Yazarlar, psikanaliz tarihinde yer etmiş, her biri hiyerarşik olarak tanımlanmış bir dizi ikili karşıtlığın izini sürüyorlar. Irkçılık, anti-semitizm, kadın düşmanlığı ve homofobinin yansımalarını takip ederek, psikanalizin, fallik erillik, içine girme, heteroseksüellik, özerklik ve kültürle bağlantı halinde, bağımlılık, dişil edilgenlik ve ilişkiselliği güçlendirdiği düşünülen telkin ve psikoterapiye karşıtlık üzerinden tanımlandığını gösteriyorlar. Aron ve Starr, Freud’un psikanalizi geniş ve esnek bir şekilde tanımlayan ilerici ufkuna dönüş yolunda öncülük ederek bu ikilikleri yapı-bozumuna uğratıp yeni bir çağ için onu yeniden canlandırıyorlar. Halk İçin Psikoterapi, psikoterapistlerin, psikanalistlerin, klinik psikologların, psikiyatristlerin -ve onların danışanlarının- ve feminizm, kültürel çalışmalar, Yahudilik çalışmaları ile ilgilenenlerin okuması gereken bir kitap.
Editörün Önsözü
Teşekkür
1 Giriş: Halk İçin Psikoterapi
Tedaviye Karşı Bakım
Özerkliğe Karşı İlişkisellik
Marjinallik Diyalektikleri
Psikanalitik Zararlar
İlerici Bir Psikanalize Doğru
Psikanaliz: Hava Cıva mı?
Halk İçin Psikoterapi
2 İkililer, Kutuplaşmalar ve Üçüncüler
Çağdaş Psikanalizde İkili Karşıtlıklar
“Yapıbozan”
İlişkisel Psikanalizde Paradoks
Derinler ve Sığlar
Toplum İçinde Çıkarcılık
Postmodernizm, Feminizm ve Yapıbozum
Derrida’nın Feminizme Etkisi
3 Suçluluk ve Utanç
Freud ile Kohut’un Yahudi Utancı
Utanç ve Ötekinin Bakışı
Ego ya da “Bizego”: Özerkliğe Karşın İlişkililik
Zihin ve Beden
4 Tedaviye Karşı Bakım: Psikanaliz ve Amerikan Tıbbı
“Kanat, Su Toplat, Kustur, Bağırsaklarını Boşalt”
Modern Tıbbın Yükselişi
Savaş Zamanında Tıp
Rakipleri Saf Dışı Bırakmak
Tıpta Kadınlar
Anne Bakımı
Amerika’da Psikiyatri
Amerika’da Psikanaliz
5 Üniformalı Psikanaliz
Bombardıman Şoku
Travmanın Nedenleri ve Telafisi
Psikanalitik Travma Formülasyonları
Askeri Tarama
Cephede Psikanalitik Terapi
6 Savaş Kahramanı Psikanaliz
Psikodinamik Psikiyatri’nin Yükselişi
Psikanalitik Ortodoksluğun Yükselişi
Psikiyatri, Psikoloji ve Önleyici Müdahale
Konuşma Terapisinin Yükselişi
7 Holokost’tan Kurtulan Psikanaliz
Beyaz Ama Tam Değil
Düz ve Tıbbi Analistler
Statükoyu Korumak
Göç, Travma ve Yas
Manik Savunma: Kırılganlığın Reddi
Katiyete Karşı Şüphe
Tümgüçlülüğe Karşı Kırılganlık
Bir Yahudi Bilimi?
8 Psikanalize Karşın Psikoterapi: İkili Karşıtlık Üzerinden Bir Tanım
Bilim, İlerleme ve Amerikan Yöntemi
Psikanalizdeki Kadınlar
Psikanaliz Nedir? İkili Karşıtlık Üzerinden Bir Tanım
Franz Alexander
Leo Stone
Max Gitelson
Robert Knight
Lawrence Kubie
Frieda Fromm-Reichmann
Phyllis Greenacre
Robert Waelder
Heinz Hartmann
Leo Rangell
Kurt Eissler
Edward Bibring
Merton Gill
Adelaide Johnson / Joseph Chassel
Anna Freud
Therese Benedek
Edith Jacobson
Eskiden ve Şimdi
9 Çizgi Roman Kahramanları: Bir Süper Kahraman Olarak Psikanaliz
Bir “Hanımevladı”nı Erkeğe Dönüştürmek
Yahudilere Zulüm ve Asimilasyon
Mazoşist Kadın
Psikanaliz Yoluyla İç Huzuru
10 Charcot ve Bernheim: Intrapsişik ve İlişkisel Zihin Kuramlarının Kökenleri
Büyük Charcot
Charcot’nun Düşüşü
Bernheim’ın Proto-İlişkisel Kuramı’na Karşılık Freud’un Özerklik Kuramı
Telkin ve Psikanaliz/Psikoterapi İkiliği
Birey ve Grup
11 Divandaki Kadınlar: Genital Uyarılma ve Psikanalizin Doğuşu
Divandaki Kadınlar
“Annenin Boğulması” ve Temsili Orgazm
“Kadın, Rahminin Yüzü Suyu Hürmetine Vardır”
“Yahudi’yle Oynamak”
“Teşekkürler, Bay Edison”
“Düşlemin İnşası”
“Jewissance”
La Petite Mort
12 Freud’un Yahudi Karşıtı Çevresi
Özgürleşme Vaadi ve Başarısızlığı
Din Farkından Irk Farkına
Doğu’nun Batı ile Buluşması
Freud’un Yahudi Kimliği
Beyaz Ama Tam Değil
İğdiş olarak Sünnet
Aşağısı ile Yukarısı Bir
Bir Erkek Histeri Vakası
13 Geçiş Hakkı: Psikanalizin Yahudi Kimliği
Geçiş Hakkı
Öznel Unsur
“Huzursuz Hayaletler” ve “Karanlık Duygusal Güçler”
14 Yahudi Meselesini Evrenselleştirmek
Histerikten Kahramana
Yeni Yahudi Erkek
Medeni/Maskülen/Yahudi İdeali’ne Karşı İlkel/Feminen/Hıristiyan Değerleri
Medeniye Karşı İlkel
Tekinsiz Yahudi veya Freud’un Dybbuku
15 Freud, Ferenczi ve Schreber: Serseri Yahudiler
Sándor Ferenczi: İlerici Aydınlanma Yahudisi
Freud, Ferenczi ve Schreber: Homoerotik Arzular, Homofobi ve Paranoya
Ebedi, Serseri, “Erkekliği Elinden Alınmış” Yahudi
Tanıdık Yabancı
İstenmeyen Çocuk
Tümgüçlülüğe Karşın Kırılganlık
16 Etik, Evrenselcilik ve “Yahudi Bilimi”
“Yahudi Bilimi”
Etik Değerler ve Evrenselcilik
Modern Çağda Yahudi Karşıtlığı ve “Yahudi Bilimi”
Freudçuya Karşı İlişkisel: Eski Ahite Karşın Yeni Ahit
17 Psikanaliz Nedir? “Şibbolet” Diyebilir misiniz?
“Gerçek Psikanaliz Bu Değil!”
Temel Model Tekniği
Şibbolet: Geçiş Hakkı
“Git Bak Bakalım İnsanlar Ne Yapıyor”
Psikanaliz Uygulamalarıyla İlgili Araştırmalar
18 Canavarlar, Hayaletler ve Karar Verilemeyenler
Rüya Görerek Var Olmak
Pratik Psikanaliz
Psikanaliz mi Psikoterapi mi?
Kendilikle İlgili Psikanalitik Görüşler: Uyum Sağlamadan Otantikliğe ve Müellifliğe
Tümgüçlülüğe Karşın Kırılganlık
Karşılıklı Kırılganlık ve İlişkisel Kuramdaki Üçüncülük
Türkçe-İngilizce Sözlük
İngilizce-Türkçe Sözlük
Kaynakça
İsim Dizini
Kavram ve Yer Dizini
_Aron ve Starr, bu kitapta adeta psikanalizin psikanalizi gibi devasa bir işe soyunuyorlar. Psikanalizin halen belli bir entelektüel ve klinik bir canlılık taşımasına rağmen, hitap ve hizmet ettiği toplum kesimleri açısından bakıldığında kendisini oldukça dar elit kesimlerle sınırlandırmış olduğunu ve bu durumun da psikanaliz için ciddi bir bunalım anlamına geldiğini, Freud ve Ferenczi gibi kurucu babaların psikanalizi “halk için psikoterapi” haline getirme vizyonundan alabildiğine uzaklaşılmış olduğunu tespit ederek başlıyorlar analizlerine. Bu tespit üzerine baştan sona açık ettikleri temel dertleri ise psikanalizi “ilerici ve hümanist” bir eksene oturtmak için teorik bir katkıda bulunmak. Bu anlamda Aron ve Starr’ın kitabı, çok daha geniş toplum kesimlerinin psikanalizden faydalanabilmesini hedefleyen ilerici ve hümanist bir psikanaliz hareketinin kapsamlı bir manifestosu olarak görülebilir.
Murat Paker
Karen Starr
Karen Starr, Ph.D., City University of New York, The Graduate Center’da misafir klinik süpervizör ve Long Island University, Klinik Psikoloji Doktora Programı’nda misafir profesör olarak görev yapmaktadır. Editorial Board of the Psychoanalysis ve Jewish Life Book Series, Academic Studies Press üyesidir. Ruth Stein ödülünü alan Starr, New York University, Psikoterapi ve Psikanaliz Doktora Sonrası Programı adayıdır. Repair of the Soul: Metaphors of Transformation in Jewish Mysticism and Psychoanalysis kitabının yazarıdır.
Lewis Aron
Lewis Aron, Ph. D., New York University, Psikoterapi ve Psikanaliz Doktora Sonrası Programı’nın direktörüdür. Psychoanalytic Dialogues akademik dergisinin ortak kurucularındandır. American Psychological Association’da Psikanaliz Bölümü başkanı; International Association for Relational Psychoanalysis and Psychotherapy (IARPP)’nin kurucu başkanı; New York State Psychological Association (NYSPA)’da Psikolog-Psikanalistler Bölümü kurucu başkanı olarak görev yapmıştır. William Alanson White Psychoanalytic Society’nin onur üyesi olan Aron, New School for Social Research, Sandor Ferenczi Center’ın ortak kurucusu ve eş başkanıdır. Meeting of Minds ve Relational Perspectives Book Series gibi bir çok makalenin ve kitabın yazarı ve editörüdür.